Tuesday, March 17, 2015

Travelog Umrah 2014 - Day 8 (Umrah Tana'im)


Entry sebelum - Travelog Umrah 2014 - Day 7

24/3/2014 (ISNIN)
DAY 8 – MAKKAH (MIQAT SENDIRI DI TANA’IM)

Harini kami bercadang utk pergi ke masjid ‘Aisyah atau Masjid Tana’im iaitu kawasan miqat paling dekat sekali di Mekah untuk perform niat umrah. So aku dan suami pun mencari2 teksi yang nak ke sana. Kebetulan ada beberapa orang Jemaah lelaki dlm grup kami (dari Sabah) yang juga mempunyai niat yang sama.. lalu kami pun berjumpa dengan seorang driver teksi yang sangat baik dan peramah. Dia offer kami dengan offer yang jauh lebih murah. Kami menaiki kenderaan MPV yg sangat selesa utk ke Tana’im. Setelah sampai suami pun menukar kain ihram, lalu kami solat sunat ihram dan niat ihram di dalam masjid tersebut. Kemudian kami dibawa oleh driver tu terus direct ke Masjid Haram lebih kurang kol 11 pagi dan kami terus menunaikan umrah kami yang ketiga.

Kat sini Air zam2 lagi banyak dari kat Nabawi. Puncanya pun dari telaga zam2 yang terletak di Mekah.. Aku cukup suka menghilangkan dahaga denga air Zam2 yang sejuk.. bertuah betul penduduk Mekah, dapat minum air zam2 percuma setiap hari.. kalau kt Malaysia ianya dijual dengan harga yang agak mahal.

Tyme kami wat sa’ie tapi x abis 7 pusingan lagi, azan Zuhur dah start berkumandang. So masih x abis Sa’ie lagi semua yang berada kat Bukit Safa dan Marwah akan berhenti sai’e dan start bentang sejadah lalu beramai2 solat Jemaah di kawasa Sa’ie. Seronok kan?? Pengalaman yg cukup manis buat aku dan suami. Kawasan Sa’ie ni terletak di dalam masjidil Haram juga.. dan juga terdapat 3 tingkat (x silap), berhawa dingin dan cukup selesa. Ketika melakukan rukun umrah ini, aku cukup suka jemaah2 dari Indonesia yg bersemangat beramai2 dengan grup mereka bernasyid, dan berzikir sehingga bergema kawasan tu..

Selesai sa’ie dan bergunting (Tahallul) tetiba ada seorang wanita Turki pengsan di kawasan laluan nak keluar, lalu aku cepat2 menggunakan botol spray wudhuk aku dan spray ke wajah Jemaah itu agar dia sedar dari pengsan, dan Alhamdulillah dia ok selepas tu.

Petang tu aku dan suami pergi berjalan2 membeli ole2 di sekitar deretan kedai safa tower di hadapan masjid Haram sambil2 menikmati aiskrim yang lazat SR3 hehe. Sedap.. jgn tak try. Kami juga masuk ke Bin Dawood utk membeli jus2 dan air susu coklat yg lazat ko…

Kemudian seperti biasa selesai solat Maghrib dan Isyak dan makan malam, kami sekali lagi ke Masjidil Haram. Harini nak solat dalam Hijr Ismail lagi dan kalau boleh nak cium Hajarul Aswad (Ya Allah permudahkan kami). So selesai kami melakukan tawaf sunat, kami sekali lagi mengambil peluang untuk solat dan berdoa di dalam Hijr Ismail. Walaupun keadaan agak teruk tapi kami tetap kuatkan semangat utk masuk ke dalamnya. Selesai bersolat dan berdoa. Kami solat pula di belakang (betul2 belakang) makam Ibrahim walaupun kemudiannya dihalau oleh polis yang menjaga tapi kami rasa puas kerana berpeluang melakukan semua itu semasa di sini.

Tempat nak ke hajarul Aswad memang aku surrender. Kat Hijr Ismail aku tahan lagi, tapi memang tak boleh la kat situ, bertolak2.. Jemaah lelaki kiter nak lawan memang tak la kan.. hahah aku tak berani lalu aku cakap kat suami, “Bang why not abg try, n ciumkan untuk kitorng sekali k”.. sebak pulak rasa sebab tak berpeluang utk cium Hajarul Aswad. So aku duduk di tepi tempat orang ramai solat lalu meneruskan pembacaan Al-Quran aku (kata nak khatam). 

Abg Asim pegi mencuba nasib di hajarul aswad. Kemudian selang beberapa lama, aku rasa lebih kurang 20 minit, suami kembali ke tempat aku duduk, aku lihat dia tersenyum gembira dari jauh, dan dier berjaya cium Hajarul Aswad, Alhamdulillah.. bukannya mudah, percayalah..rezeki dariNya. Yang aku lihat, org lelaki pun surrender nak pegi inikan kita kaum wanita. Rezeki suami dapat melakukan satu2nya yang aku x dpt lakukan, takpe la.. suami dapat buat pun kira dah cukup bersyukur.. amin Ya Rabb, terima kasih YaAllah atas rezeki yang kau kurniakan. Kami kembali ke dalam Masjid lalu suami pun melakukan sujud syukur di situ. 

Kemudian setelah berehat sambal menikmati keindahan masjid Haram, aku dan suami kembali ke hotel dan berehat kerana esok kami akan buat umrah lagi dan akan bermiqat sekali lagi di masjid Tana’im (‘Aisyah) tapi kali ni mmg dalam pakej Andalusia.

Entry seterusnya - Travelog Umrah 2014 - Day 9


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...