As- salam,
8 November 2014 (Sabtu)
Alhamdulillah, tahun 2014 dah dekat smp ke penghujung nya, actually ada banyak projek yg aku n hubby rancang since awal tahun ni, antara projek2 tu:
1)Umrah (Feb 2014) - done
2)Percutian2 keluarga (Mac - Sept 2104) - done
3)Birthday celebrations utk anak2 - done
4)Urusan refinance pinjaman rumah (convert bank loan to government loan) (Mei - July 2014) - done
5)Projek house renovation (Nov - Dis 2014) - in progress
dan, syukur ke hadrat Allah swt, semua projek terlaksana dan hampir terlaksana (renovation) walaupun ada rintangan dan dugaan yang berlaku, tapi kami dapat juga hadapi..haha adoii..
So entry ni nak kongsi serba sedikit pasal:
Refinance pinjaman rumah
Dulu, hujung thn 2008, perumahan yg kitorg duduk ni baru pecah tanah..so that tyme pun baru keja, so nak booked n beli rumah tyme tu rege RM2++,+++ so agak terbeliak jgk biji mata (tyme dulu2 rumah RM200 lebih ribu ke atas mmg dkategorikan agak mhal dan x mcm skrg). So, nak wat gov loan, kelayakan x sampai that amount (baru2 keje) so nak tak nak mmg kne wat bank loan.
So, utk convert ke loan kerajaan (BPPP), bank loan dier ada 'lock in period' kene rujuk agreement berapa tahun yg kiter kne stay ngn bank tu (utk dier amik interest grr!) before kita leh decide utk refinance. Ada certain loan yg xde this terms, so papehal rujuk agreement. Klau kiter langgar agreement, kiter kne byr penalty (denda) RM8-10 ribu x silap, ok.. xpe la
After aku rujuk agreement, boleh refinance after Jun 2014. Pertengahan Mei 2014 bermula la proses tersebut:
1)Start isi borang BPPP secara online (bpp.treasury.com.my) tyme nak isi tu siap2 kt sebelah uols S&P atau anythin yg ada maklumat pasal rumah cth mcm no.lot/mukim, etc. Pas isi borang tu print, satu utk simpanan sendiri, satu utk BPPP (kene sertakan beberapa dokumen termasuk satu salinan borang1 JPPH) n minta pengesahan majikan kt HR dulu)
2)Kene byr wang proses RM100 (boleh juga guna online banking M2u, cimbclicks, etc, print resit pembayaran n sertakan dlm borang permohonan yg diprint tadi) - tapi x silap prosedur yg ni dah dimansuh, betul ke?
3) Isi borang 1 - JPPH , boleh amik borang tu di laman web (www.jpph.gov.my) utk proses penilaian harta. Isi borang tu, minta cop majikan n sertakan sekali dlm borang tu dokumen2 yg diperlukan n pos ke JPPH. Kadang pegawai penilai akan dtg umah nak tengok, kdg tu xdtg pon sbb dier dah maklum kot nilai umah kt kwsn perumahan kiter tu. And, after 1 week korg leh check kt laman web (ikut JPPH area mana umah korang) dah dinilai ke blom, n uols kene make sure JPPH dah hntr laporan penilaian ke BPPP, kol selalu..jgn biar je..kdg dorg x take action pon (berdasarkan pengalaman)
4)Lantik peguam utk menjadi perantara antara bank n BPPP,dorg yg akan prepare mcm2 dokumen - akan dikenakan lawyer fees
5)Dah settle semua, hntr borang yg dh lengkap ngn semua dokumen ke bhgn perumahan kt putrajaya..better hntr by hand klu duduk area lembah klang ni..sbb tyme submit tu dorg leh check kan lengkap ke x, klu hntr by post, takut ada yg x lengkap..so kiter x tau,..tau2 biler check web - status: Borang tidak lengkap, satu hal lg nak kne settle n proses jadik delay
6)Urusan antara lawyer n bank/BPPP ni agak lambat jugakla.. once pihak peguam dh ready dokumen, kiter kne dtg sign ..blablabla n baru pastu submit plak ke BPPP utk perintah byr baki hutang ke pihak bank
7)Sentiasa check web BPPP utk tau status permohonan berjaya atau tak..n once ready pihak bank dah dpt cek dari bhgn pinjamanan perumahan n settle, so status akan jadik aktif dkt web BPPP
proses agak memenatkan n memeningkan..makan masa gak..dlm 2 bulan ++ adoii mcm2 dugaan..berulang jugakla ke putrajaya.. :( tapi alhamdulillah dh settle
Kenapa nk refinance sgt ke loan gov? ----> sebab benefit dier bnyk n sendiri mau tau la kan...hihihi
Next entry nanti nk share psl proses2 renovation lak..yg x kurang letihnya ..sigh!
XXX
So entry ni nak kongsi serba sedikit pasal:
Refinance pinjaman rumah
Dulu, hujung thn 2008, perumahan yg kitorg duduk ni baru pecah tanah..so that tyme pun baru keja, so nak booked n beli rumah tyme tu rege RM2++,+++ so agak terbeliak jgk biji mata (tyme dulu2 rumah RM200 lebih ribu ke atas mmg dkategorikan agak mhal dan x mcm skrg). So, nak wat gov loan, kelayakan x sampai that amount (baru2 keje) so nak tak nak mmg kne wat bank loan.
So, utk convert ke loan kerajaan (BPPP), bank loan dier ada 'lock in period' kene rujuk agreement berapa tahun yg kiter kne stay ngn bank tu (utk dier amik interest grr!) before kita leh decide utk refinance. Ada certain loan yg xde this terms, so papehal rujuk agreement. Klau kiter langgar agreement, kiter kne byr penalty (denda) RM8-10 ribu x silap, ok.. xpe la
After aku rujuk agreement, boleh refinance after Jun 2014. Pertengahan Mei 2014 bermula la proses tersebut:
1)Start isi borang BPPP secara online (bpp.treasury.com.my) tyme nak isi tu siap2 kt sebelah uols S&P atau anythin yg ada maklumat pasal rumah cth mcm no.lot/mukim, etc. Pas isi borang tu print, satu utk simpanan sendiri, satu utk BPPP (kene sertakan beberapa dokumen termasuk satu salinan borang1 JPPH) n minta pengesahan majikan kt HR dulu)
2)Kene byr wang proses RM100 (boleh juga guna online banking M2u, cimbclicks, etc, print resit pembayaran n sertakan dlm borang permohonan yg diprint tadi) - tapi x silap prosedur yg ni dah dimansuh, betul ke?
3) Isi borang 1 - JPPH , boleh amik borang tu di laman web (www.jpph.gov.my) utk proses penilaian harta. Isi borang tu, minta cop majikan n sertakan sekali dlm borang tu dokumen2 yg diperlukan n pos ke JPPH. Kadang pegawai penilai akan dtg umah nak tengok, kdg tu xdtg pon sbb dier dah maklum kot nilai umah kt kwsn perumahan kiter tu. And, after 1 week korg leh check kt laman web (ikut JPPH area mana umah korang) dah dinilai ke blom, n uols kene make sure JPPH dah hntr laporan penilaian ke BPPP, kol selalu..jgn biar je..kdg dorg x take action pon (berdasarkan pengalaman)
4)Lantik peguam utk menjadi perantara antara bank n BPPP,dorg yg akan prepare mcm2 dokumen - akan dikenakan lawyer fees
5)Dah settle semua, hntr borang yg dh lengkap ngn semua dokumen ke bhgn perumahan kt putrajaya..better hntr by hand klu duduk area lembah klang ni..sbb tyme submit tu dorg leh check kan lengkap ke x, klu hntr by post, takut ada yg x lengkap..so kiter x tau,..tau2 biler check web - status: Borang tidak lengkap, satu hal lg nak kne settle n proses jadik delay
6)Urusan antara lawyer n bank/BPPP ni agak lambat jugakla.. once pihak peguam dh ready dokumen, kiter kne dtg sign ..blablabla n baru pastu submit plak ke BPPP utk perintah byr baki hutang ke pihak bank
7)Sentiasa check web BPPP utk tau status permohonan berjaya atau tak..n once ready pihak bank dah dpt cek dari bhgn pinjamanan perumahan n settle, so status akan jadik aktif dkt web BPPP
proses agak memenatkan n memeningkan..makan masa gak..dlm 2 bulan ++ adoii mcm2 dugaan..berulang jugakla ke putrajaya.. :( tapi alhamdulillah dh settle
Kenapa nk refinance sgt ke loan gov? ----> sebab benefit dier bnyk n sendiri mau tau la kan...hihihi
Next entry nanti nk share psl proses2 renovation lak..yg x kurang letihnya ..sigh!
XXX