Tuesday, March 17, 2015

Travelog Umrah 2014 - Day 9 (Mendaki Jabal Nur - Gua Hira')

Entry sebelum --> Travelog Umrah 2014 - Day 8

25/2/2014 (SELASA)
DAY 9 – MAKKAH -UMRAH TANA’IM, MENDAKI JABAL NUR (GUA HIRA’)

Ok hari ni, kami mengikuti rombongan grup ramai2 ke Masjid Tana’im. Masjid yang kami pergi semalam untuk miqat dan seterusnya menyempurnakan umrah kami yang keempat (ni aktiviti dlm pakej). Umrah2 aku yang seterusnya kebanyakannya aku berniat Umrah Badal untuk arwah datuk ku sebelah ayah dan juga sebelah ibu, Alhamdulillah, aku sgt gembira dapat menghadiahkan pahala umrah buat kaum keluargaku yang telah tiada dan tidak berkesempatan utk buat umrah ketika hayat mereka..semoga Allah menerima segala ibadahku dan niat suciku di sini Ya Allah..

Setelah selesai umrah, kami kembali ke hotel untuk menikmati makan tengahari kami. Harini agak special .. ada jemaah yang buat korban kambing utk aqiqah anaknya dan kami semua disajikan denagn nasi Mandy Kambing. Aku yang pada mulanya jual mahal sebab kononnya tak makan kambing, dipaksa oleh suami utk rasa. Aku pun rasa sedikit dan masyaAllah..rasanya sangat sedap..x terasa hamis kambing langsung..aku makan dengan cukup berselera.. nikmat di bumi barakah.

Petang itu, usai solat Asar, kami berjalan2 lagi sekitar BinDawood, dan selesai solat Maghrib dan Isyak berjemaah di Haram, kami balik semula ke hotel. Malam ni kami tak ke masjid utk tawaf sunat kerana kami akan join aktiviti ekspedisi malam (ziarah pilihan) iaitu, mendaki Jabal Nur ( ke Gua Hira’) pada waktu malam. Gua ini akan bersinar di waktu malam dan dapat melihat pemandangan kota Makkah dari atas puncak Jabal Nur.. waaa excited ni. Aku kagum betul dengan semangat ada seorang akak ni.. bersemangat  betul dier n anak dier nak join ekspedisi ni. Semangat ni yg kita nak.. hahah walaupun faktor usia, ini bukan penghalang kita utk merasai pengalaman yg mugkin tak kan berulang lagi, ntah bila boleh sampai lagi ke bumi ini, wallahu’alam.. Menurut akak tu, dia join Andaluisa ni sbb Andalusia ada wat ekspedisi mendaki jabal Nur waktu malam , agensi lain kebanyakannya x buat (ni x pasti), n ada yg buat waktu siang - panas..

Kemudian malam tu. Aku siap2 memakai seluar.. ai kalau berjubah tak pasal koyak kang. Tinggi tu nak mendaki. Kuat ke aku ni??hahah risau la. Tak ramai jemaah yg nak join ekspedisi malam ni.. semua mungkin x larat dan penat. So aku, suami, dan beberapa Jemaah saja yang pergi lebih kurang 20 orang sahaja. Kami menunggu bas lebih kurang pukul 9 malam dan kemudian bertolak ke Jabal Nur.

Jabal Nur adalah lokasi di mana terletaknya Gua Hira’, tempat Rasulullah SAW menerima wahyu dari Allah SWT yang pertama (Surah Iqra’). Yang ni x de dalam pakej. So utk pegi kami dikenakan bayaran SR20 seorang. Yang ni duit transport je, nak naik bukit bayaran sendiri. Dari Parking bas nak ke kaki gunung/bukit kami dibawak menaiki van, 1 van dalam 10 orang kut..siap kat depan ada 3 orang termasuk driver. 

Kami dapat driver van yg agak giler2 majnun sket.. mereng ke hape hahahah dia boleh buat drift tak hengat lak kat corner2 tuh, hahh..ni bukan memain punya drift, serius drift van buruk ngan 10 orang penumpang terjerit2 kat dalam, drift lak bukannya ada track mcm kat dlm citer KL Drift, kalo ada track xpe lagi, ni dengan jalan sempit, ada lak rumah2 orang keliling tuh, kereta parking sana sini n macam2 lagi, boleh tercabut jantung wuu hahah enjoy habis. Patutla hampir semua kereta kat Mekah ni calar2 n kemik2. Orang2 kat sini kasar sket. Teringat ada sekali bas yg bawa kitorg terlanggar kereta kat depan, n dorg keluar dari kenderaan masing2 pastu boleh lak gelak2..adeii la

Kami start mendaki dalam kol 11 malam. Nama Jabal Nur ni diberi sebab bukit ni bercahaya pada waktu malam walaupun xde diterangi dengan lampu, kuasa Allah SWT. Jabal nur ni tinggi lebih kurang 300 meter.. (iye ke?) ye kot.. macam xde la tinggi sangat tapi ko..pancit giler nak naik hahah. Syukur ada dibina tangga2 yg dibuat oleh orang2 kat sana. Kalau nak panjat batu alamatnya wassalam. Cuma kalau x fit cam agak payah gak la. Panjatnya dalam setengah jam hingga sejam atau lebih then dah boleh sampai di puncak Jabal Nur ini. Wuii Jabal ni plg pancit yg aku naik compare Jabal di Bukit Uhud (Madinah) dan Jabal Rahmah (Arafah , Mekah). X cukup stamina la pulak haha. Sepanjang mendaki tangga2 batu korang akan berjumpa dengan sahabat2 yang meminta sedekah, sambal melaungkan “Malaysia Boleh”. Kelakar kan?..”Hajji, Hajjah, 10 riyal, Malaysia Boleh”. Ramai plak tu, adei sorang dua boleh la kasik kalau ramai cenggini gulp…

Sampai kat Puncak tu ada port rehat2 sambil boleh beli makan dan ada jugak jual souvenir. Gua Hira’ tu lokasi dia kat bawah sikit je dari puncak. Maknanya kita kena turun balik dalam 20 meter lebih kurang dan ada 2 jalan. Satu jalan melalui batu2 dan satu lagi kena hike sket batu2 kat lereng bukit. Kitorang prefer jalan kat celah2 batu tuh sebab jalan yg kat lereng bukit tuh nampak cam bahaya terutama yang gayat, malam gelap pulak tu, tambahan pulak agak licin, takut terjatuh ke gaung na’udzubillah.

Kami sampai di pintu gua..alahaii keciknya pintu dier, takut x lepas, eii muat ke aku? Sekali tengok jemaah wanita dari Turki yg badan besar2 pun leh muat (amazing) aku pun cuba nasib.. n nasib naik leh lepas. So kat atas kami berkenalan la dengan beberapa org Turki kat situ, ayat dier “Hai saya Mujahedd, kamu apa kabar? “ tu je kot Bahasa Melayu dier tau ..adeii lawak. Pastu kena tunggu turn utk solat 2 rakaat amik berkat di dalam gua Hira’ yg kecik saja, boleh muat 2-3 org utk solat . Pastu selesai bergambar2 di puncak Jabal Nur, n akak yang bersemangat tadi sampai jugak ke atas akhirnya.. tahniah kak!!kagum aku.. kami pun start jalan menuruni Jabal Nur tu.. tyme turun kene hati2 gak takut terpeleot ..x pasal seliuh. Kemudian sampai d kaki gunung tu jumpa balik Pak Arab majnun tadi n dier drift kitorg sekali lagi ke tempat kitorg parking bas adess. Seronoknya laa

Kitorg sampai kat hotel kol 3 pagi dan terus rehat (aku set alarm time supaya dpt bangun Subuh dan solat Jemaah di Masjid haram) esok hari last.. takut terlajak tidur sebab letih. Esok gak umrah terakhir kami Umrah Hudaibiyah..adoii boleh ke ni, kaki lenguh2 ni daki gunung..

Entry seterusnya - Travelog Umrah 2014 - Day 10


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...