Tuesday, March 17, 2015

Travelog Umrah 2014 - Day 7 (Makkah - Ziarah luar)

Entry sebelum --> Travelog Umrah 2014 - Day 6

23/2/2014 (AHAD)
DAY 7 – MAKKAH (ZIARAH LUAR + Umrah Ja'ranah)

Berbeza dengan di Madinah, aku lebih sihat ketika berada di Mekah. Alhamdulillah, mungkin cuaca nya lebih kurang macam panas kat Malaysia (tapi sejuk sikit kot, Malaysia panas lagi)di waktu ini. Di Madinah suhu cuaca terlalu sejuk membuatkan kesihatan aku agak terjejas. Satu lagi perkara yang membuatkan aku sangat bersyukur apabila doaku agar dipermudahkan urusan umrah dan sembuh segera dari belenggu darah istihadhah ketika di Raudhah dimakbulkan oleh Allah SWT. Sekali lagi aku menangis mensyukuri nikmat Allah kepadaku. Betapa barakah nya bumi ini, bumi Makkah, aku diberi kesihatan yang baik dan aku akhirnya bersih dari istihadhah, Alhamdulillah, syukur Ya Allah. Lebih mudah untuk aku beribadah di masjid dan menunaikan umrah dsb selepas ini. (Aku masih meneruskan memakan pil tahan period pada masa yg tetap dan komited setiap hari)

Harini kami akan dibawa menaiki bas ke tempat2 bersejarah sekitar Kota Makkah. Aduh, crowdednya Kota Makkah.. agak serabut nak cari bas, sebab banyak sangat kenderaan parking di sana sini. Setelah semua Jemaah grup kami menaiki bas, kami dibawa ke lokasi2 berikut:

1) Jabal Thur
Ust Shafiq memberi penerangan berkenaan Jabal Thur iaitu merupakan tempat dimana Rasulullah SAW berlindung kepada kaum kafir Quraisy yang diperintah oleh Abu Jahal utk membunuh baginda kerana baginda enggan berhenti menyampaikan ajaran Islam. Bersama2 Saidina Abu Bakar baginda bersembunyi di dalam Gua Thur yg terletak di bukit tersebut. Gua itu hanya boleh memuatkan 2 orang sahaja. Ketika kaum Quraisy mendekati gua itu terdapat labah2 telah membuat sarang di pintu masuk gua lalu mereka pun terselamat dengan izin Nya.

2) Arafah dan Jabal Rahmah
Terletak di dalam kawasan Padang Arafah. Perjalanan dari Tanah Haram mengambil masa kira2 setengan hingga satu jam menaiki kenderaan. Padang Arafah terletak di luar Kota Makkah di mana tempat menunaikan rukun Wukuf dalam ibadah haji pada 8 dan 9 Zulhijjah. Padang Arafah tempat kita memohon dan berdoa memohon kepada Allah agar diampunkan segala dosa, menyesali segala perbuatan dan keterlanjuran yang pernah kita lakukan. Padang Arafah juga sebagai bayangan di Padang Masyar nanti. Di Padang Arafah jugak dipercayai merupakan tempat pertemuan semula Nabi Adam a.s dan isterinya Siti Hawa setelah dikeluarkan dari syurga angkara hasutan Iblis.

Aku dan suami mengambil kesempatan untuk mendaki Jabal Rahmah. Jabal ini tidak terlalu tinggi, kiranya yang agak berumur atau x berapa fit pun masih boleh mendaki. Di sini kami berdoa agar perkahwinan kami diberkati dan jodoh kami kekal sehingga ke akhir hayat. Macam2 lagi yang kami doakan kat sini  kerana Jabal ini juga merupakan salah satu tempat mustajab untuk berdoa. Kat atas Jabal Rahmah ni ramai jugak yang berjualan, ketika nak naik jabal ni pun ramai peminta sedekah. Terpulanglah nak bagi atau tak. Jangan terkejut yang peminta2 sedekah ni boleh cakap melayu da…


3) Muzdaliffah, Mina
Kami hanya lalu di kawasan2 ini, dan tengok dari dalam bas sahaja kerana takut tak sempat. Mutawwif memberi penerangan serba sedikit mengenai kawasan2 tersebut kepada kami.

4) Miqat di Masjid Ja’ranah
Kemudian kami singgah di Masjid Ja’ranah. Kaum lelaki bersiap2 untuk menukar pakaian ihram. Kami solat ihram dua rakaat di masjid ini dan niat ihram. Kemudian, kami kembali ke dalam bas dan meneruskan perjalanan balik ke Masjidil Haram untuk Solat Zuhur berjemaah dan start buat umrah yang kedua.


Selesai solat Zuhur berjemaah di Masjid Haram, aku dan suami bersama2 menunaikan umrah kami yang kedua. Kali ini kami lebih confident selepas melalui umrah kami yang pertama semalam. Kali ini aku niat umrah Badal untuk arwah ayahku. Tau tak perasaan ketika melakukan tawaf untuk umrah Badal ni sedih yang tak terkira.. Mujur aku memakai shade hitam lalu xde la nampak sangat aku menangis sedih ketika tawaf. Ya Allah sedihnya ketika tawaf mengelilingi Kaabah, doa buat arwah ayah tak putus2 semoga pahala umrah ni diberkati untuk ayah ku yang telah tiada. Ingatan aku kepadanya tak pernah putus. Ayah.. semoga ayah sentiasa tenang di sana, I miss u, Al-Fatihah. Betapa gembiranya aku dapat menyelesaikan umrah Badal buat arwah ayah dengan lancar. Perasaan yg tak tergambar ketika selesai bertahallul setelah melalui cabaran Sa’ie yang agak jauh..seronok yang amat..alhamdulillah syukur. Kenangan manis ini akan sentiasa subur di hati..

Malam ni aku target selesai tawaf sunat aku nak solat di hijr Ismail dan nak bau wangian kiswah (Kain pelapik Ka’abah), nak duk dekat2 dengan Kaabah.(Ketika dalam Ihram x digalakkan duk dekat2 kawasan tu takut terkena wangian Kaabah nanti kena dam) InshaAllah..

Selesai Solat Maghrib dan Isyak, kami kembali ke hotel untuk menikmati makan malam. Kemudian aku dan suami bercadang untuk ke Masjid malam tu n nak wat tawaf sunat dsb. So malam tu lebih kurang kol 11 malam, kami pun gerak ke Masjid Haram, dan start buat tawaf sunat lagi. Aku sangat sukakan ibadah tawaf. Aku suka sangat duk dekat dengan Kaabah. Aku berasa sangat selesa melakukan ibadah ini. Walaupun ramainya Jemaah yang melakukan tawaf dan seperti biasa aktiviti tolak menolak itu adalah normal..tapi aku bagaikan sudah lali dan seronok melakukan tawafn  memang x dpt nak describe the feeling.

Selesai tawaf, aku ajak suami nak solat dan berdoa dalam Hijr Ismail (memang susah nak solat di sini sebab ramainya orang berpusu2 dan once again yes - bertolak2 itu adalah normal). So selepas kami tawaf kami perlahan2 mendekali kawasan yg crowded dengan org itu lalu mengambil peluangsSolat di dalam Hijr Ismail. Alhamdulillah kami berkesempatan untuk solat 2 rakaat lalu berdoa di dalam Hijr Ismail. Kemudian aku nak pergi cium bau Kiswah (kain pelapik Kaabah). Aku kemudian terlihat ruang kosong di sekitar Multazam lalu aku melekapkan diri aku di situ, wangian kiswah sampai sekarang masih teringat2.. SubhanAllah, pengalaman indah yang tak tergambar.. aku kemudiannya berdoa setiap masa sepanjang berada di situ.. selesai duduk di dalam Masjid Haram sambil meneruskan bacaan Al-Quran (kata nak khatam).. kemudian kami balik semula ke hotel lebih kurang kol 2 pagi.

Entry seterusnya - Travelog Umrah 2014 - Day 8

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...