Tuesday, March 17, 2015

Travelog Umrah 2014 - Day 6 (Makkah, umrah pertama)


Entry sebelum - Travelog Umrah 2014 - Day 5

22/2/2014 (SABTU)
DAY 6 – MAKKAH (UMRAH PERTAMA)

Selesai umrah pertama kami (aku dan suami) pada pukul 2.30pagi, kami mengambil keputusan untuk tidak kembali semula ke hotel kerana jaraknya yang agak jauh. Bimbang sekiranya kami balik ke hotel, kami akan terlajak tidur dan akan terlepas solat subuh berjemaah di Masjidil haram (rugi pula rasanya). So kami hanya duduk berehat di  dalam masjid. Aku di bahagian wanita dan suami di bahagian lelaki. Sesungguhnya aku sangat gembira dan bagai tidak percaya aku diberikan kesempatan oleh Allah SWT utk dapat menjejakkan kaki di masjid yang paling mulia bagi umat Islam, Masjidil Haram Makkah.

Sementara menunggu masuk waktu Solat Subuh, aku membaca Al Quran tafsir kecil yang seringku bawa bersamaku. Aku sangat berharap yang aku dapat khatam Al-Quran di sini sepanjang umrah (kalau boleh). Keletihan yang teramat menyebabkan aku terlena sebentar. Ditambah lagi dengan kesan ubat selsema, benar2 membuatkan aku pening dan mengantuk. Apabila berkumandang azan Subuh, aku terjaga dan mengambil wudhuk menggunakan botol spray yang sentaisa berada di dalam beg sandangku

Selesai solat Subuh dan solat jenazah, aku dan suami sama2 brjalan balik ke hotel. Sesampai saja aku ke bilik hotellebih kurang pukul 6.40pagi, aku lihat rakan2 sebilikku lena dibuai mimpi.. ahhaha masing2 keletihan. Aku terlena dan terjaga semula pukul 9.30 pagi dan bersiap untuk breakfast. Pagi ini aktiviti bebas. Aku cadang nak buat umrah lagi tapi kami memilih untuk melakukan tawaf sunat dan ibadah2 sunat sahaja di Masjidil Haram. Sebab kami baru sahaja selesai pagi tadi.

 Habis makan tengahari, kami terus ke masjid untuk solat Zuhur berjemaah. Berjalan kaki agak meletihkan di sini jika dicompare kat Madinah yang jarak hotelnya lebih kurang 300 meter shj dari masjid, sangat dekat. Di sini kami memakan masa lebih kurang 15 minit berjalan kaki untuk sampai ke masjidil Haram. Jaraknya lebih kurang 900m, jauh tu.. Syukur ke hadrat Ilahi, kami masih kuat dan sihat untuk berulang alik sejauh itu setiap kali masuk waktu Solat . Aku terfikir, bagaimana agaknya jika aku sudah tak larat, sakit kaki dan sebagainya suatu hari nanti..mungkin akan mengalami sedikit kesukaran utk berulang alik seperti ini, ya allah permudahkan kami..

Di Makkah, Masjidil Haram masih dalam construction (renovation). So agak berdebu dan berhabuk. Aku sentiasa berhati2 dan sentiasa berjalan menekup hidung dan mulut (kecuali dalam keadaan ihram x boleh tutup muka utk kaum wanita). Perjalanan kami ke Haram perlu meredah jalan yang agak x berapa bersih, dengan asap kereta, jammed, hon di sana sini, padat dengan Jemaah yang datang utk wat umrah. Angin yang bertiup turt sama membawa debu, najis2 burung merpati juga berada di mana2 (takut2 terkena kat tudung) sebab burung merpati banyak sgt berterbangan dan bertenggek di tepi2 jalan sepanjang perjalanan nak ke Haram.

So kami memang kena gerak awal utk sampai ke Masjid sebab jarak hotel yg jauh, takut2 terlepas peluang solat berjemaah. Tapi yang seronoknya di Masjidl Haram ini, walaupun sampai ngam2 untuk start solat, masih ada tempat berkarpet untuk kita bersolat. Jika di Masjid Nabawi, kalau terlambat sedikit atau ngam2 sampai tu pun dikira memang xde tempat utk solat atas karpet.. harus atas tiles sejuk atau di luar perkarangan masjid la jawabnya haha..mungkin Masjidil Haram lebih besar dan bertingkat2.

Ketika berada di Masjidil Haram, masjid ni ada banyak tingkat, sentiasa berhawa dingin dan sentiasa ada kakitangan yang membersihkan lantai dan sebagainya. Aku cukup suka bau wangi di masjid ini. Pemandangan dalam masjid cukup indah dengan seni binaan yang sangat gah. Kemudian apa yang membuatkan aku cukup sukakan Masjidil Haram ialah kerana terletaknya Kaabah di tengah2 masjid ini. Cukup indah dan setiap kali aku melihat Kaabah aku akan berasa sayu, sedih, insaf dan mensyukuri segala kurniaan Allah SWT ke atasku. Renovation agak tak berapa best. Di sekeliling Kaabah penuh dengan jentera crane yang besar2 dan tinggi2. Sekelilingnya masih dalam pembinaan dan bagi aku agak mencacatkan pemandangan. Lama jugak nak siap rupanya. 

Harini selepas solat Zuhur aku x tahu rupanya kawasan solat aku terletaknya jenazah2 yang akan disembahyangkan sebentar lagi. Dapat jugak aku melihat jenazah2 disusun di hadapan lalu aku turut sama menyempurnakan Solat jenazah

sabda baginda s.a.w: "Barang siapa yang mengerjakan solat jenazah akan mendapat pahala sebesar bukit Uhud dan sesiapa yang mengiringi jenazah akan mendapat pahala sebesar dua bukit Uhud."  

Hari ini kami hanya penuhi masa kami dengan beribadah di masjid, kemudian kami keluar berjalan2 di sekitar deretan kedai bawah hotel Safa Tower. Jalan2 ke dalam kedai2 yang berhawa dingin sangat selesa. Kami juga masuk ke kedai Bin Dawood yang berada di situ tetapi tidak membeli apa2, sekadar melihat2 dan berjalan berdua. Aku dan suami kemudiannya menikmati aiskrim yang terkenal di sini dengan harga SR3 sahaja. Sedap.. yang peliknya walaupun cuaca agak panas, tetapi aiskrim tu x mudah cair..Memang best dapat layan aiskrim ketika cuaca panas.     
   
Dan malam tu sebelum solat maghrib aku dan suami melakukan tawaf sunat terlebih dahulu. Kat Masjidil Haram takde istilah solat tahiyyatul masjid, tetapi selalu digantikan dengan tawaf sunat setiap kali sampai ke masjid. Kemudian selesai solat Isyak, kami kembali semula ke hotel utk menikmati makan malam dan terus berehat sebab esok ada aktiviti ziarah luar Mekah. Kami semua akan dibawa ke Jabal Thur, Jabal Rahmah, Jabal Nur (Arafah), Muzdalifah, Jamrah, Mina dan miqat untuk sesiapa nak buat umrah di masjid Ja’ranah.

Entry seterusnya - Travelog Umrah 2014 - Day 7




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...