Tuesday, March 17, 2015

Travelog Umrah 2014 - Day 5 (Ziarah Wida', Madinah ke Makkah)

Entry sebelum --> Travelog Umrah 2014 - Day 4

21/2/2014 (Jumaat)
DAY 5 – (ZIARAH WIDA’ MADINAH – MAKKAH)

Hari Jumaat yang barakah..hari ni grup kami akan ke Makkah to perform our Umrah. Seawal pagi selesai solat subuh, kami packing barang2 untuk yang terakhir  kali. Kurma, kekacang, abaya, jubah, telekung, coklat2, ole2 dsb yang dibeli di Madinah ini menyebabkan beg kami bertambah isipadunya. Kemudian, selesai bersarapan, kami diminta untuk label beg dan letak semua beg, kecuali beg tangan di lobi hotel untuk diangkat oleh staf ke dalam bas yang akan membawa kami ke Mekah.

Kami gerak ke Masjid agak awal harini sebab nak siap2 buat ziarah wida’, takut kelam kabut kalau buat selepas solat jumaat nanti. Part ni memang touching habis. Sayu rasa hati nak tinggalkan Madinah. Tak dapat aku nak gambarkan perasaan aku ketika itu L, sedih sayu dan dah mula rasa rindu akan bumi Madinah.. – rindu itu anugerah Allah .

Ziarah Wida’ – atau dikenali juga sebagai ziarah selamat tinggal dan dilakukan sebelum meninggalkan Madinah. Ianya sebagai tanda kasih dan rindu kita untuk meninggalkan Rasulullah SAW. Lebih afdhal andai dilakukan di maqam nabi (Raudhah) tapi mmg x sempat nak ke Raudhah, so kami tekad untuk buat ziarah itu dengan melakukannya di kawasan yang boleh terlihat kubah hijau sambil membaca doa ziarah wida’:

“Selamat tinggal wahai Rasulullah. Berpisah kita wahai nabi Allah. Amanlah dikau wahai kekasih Allah. Semoga Allah tidak menjadikan pertemuan kita ini sebagai yang terakhir denganmu untuk menziarahimu atau pun berada di sisimu. Kecuali Allah mengurniakan kebajikan sihat dan afiat serta selamat, jika ada umur yang panjang, inshaAllah aku akan datang menziarahimu semula, tapi jika aku mati, maka sekarang aku tinggalkan di sampingmu ikrar sumpah setiaku dari hari ini hingga hari kiamat, iaitu pengakuanku yang sungguh-sungguh bahawa Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad adalah pesuruh Nya. Maha suci Allah yang mempunyai kemuliaan dari segala yang mereka sifatkan. Salam sejahtera ke atas para Rasul. Segala puji untuk Allah, tuhan yang mentadbir sekalian alam ini .” Sedihnya hati ini hanya Allah sahaja yang tahu.

Tengahari tu, berbeza dengan kat Malaysia, hanya kaum adam sahaja yang akan solat jumaat tapi kat sini Jemaah wanita semua akan sama2 menunaikan solat jumaat berjemaah di masjid. Pengalaman yang xdpt dilupakan. Selesai kami menunaikan solat jumaat, dan mendengar khutbah (walaupun x paham sebab in Arabic language).Sambil2 tu hati berdebar2 macam nak perform atas stage ke’dahnye,, sebab hari ni kami akan bertolak ke bumi Makkah untuk membuat umrah. Kenape la asyik berdebar je ni..aduyyai

Disebabkan cuaca yang sangat sejuk di Madinah, menyebabkan kesihatan aku agak terjejas.. selsema batuk tak berhenti. Sakit tekak jangan cakap, memang menyesal x bawa ubat sakit tekak banyak2 dari Malaysia haritu.. redha je la.. satu lagi akibat cuaca sejuk kering di sini menyebabkan kulit kami menjadi sangat kering dan gatal2 hahah tergaru2 jadiknya. Kami kemudiannya dinasihatkan agar tidak menggunakan sabun wangi2 yang dibawa dari Malaysia, kami disuruh menggunakan sabun yang diprovide oleh hotel , sabun bulat kecil yang tiada bau wangi2 tu, sebab sabun tu disesuaikan dengan keadaan cuaca di sini, so memang nampak perubahan.. kulit kami kembali pulih sedikit demi sedikit.

Selesai Solat jumaat dan solat qasar Asar 2 rakaat, kami kembali ke hotel dan bersiap2 untuk menikmati  hidangan tengahari sebelum bertolak ke Mekah. Dek kerana selsema yang agak teruk aku pun mengambil ubat supaya tidak mengganggu urusan ibadahku di sana nanti. Masalahnya aku terambil ubat yang boleh buat aku mengantuk, masalah..

Kaum lelaki terus bersiap dengan pakaian ihram. Aku dan zura juga tidak mahu ketinggalan bersiap dengan jubah berwarna putih yang kami beli di Madinah dan telekung putih. Kami bergegas menaiki bas dan mula bertolak ke Mekah. Perjalanan akan mengambil masa lebih kurang 8 jam. Berdebar2 jantung ketika ini. Sepanjang perjalanan kami mula dibawa oleh mutawwif untuk berzikir dan sebagainya. Aku akhirnya tertidur di dalam bas akibat kesan dari pengambilan ubat selsema tadi. Tetiba aku dikejutkan suami yang kami sudah tiba di masjid Bir Ali untuk miqat. Mak aii bertambah berdebar2 pulak la.. copot2 jantung aku terkejut, waa cepatnya da sampai untuk miqat (niat ihram)

Kami pun turun dari bas untuk solat sunat ihram dan berniat umrah di dalam masjid. Ramai sangat Jemaah umrah ketika ini. Selesai melakukan solat sunat ihram 2 rakaat dan berniat ihram di masjid Bir Ali, maka segala pantang larang ihram perlu kami jaga. Kemudian kami meneruskan perjalanan sambal bertalbiah beramai2 di dalam bas. “Labbaikallahu malabaik,..” dan kemudiannya berhenti di Wadi Qudait (kawasan RnR) yang terletak lebih kurang 100km dari Mekah. Kami disajikan dengan hidangan nasi beriani berlaukkan ikan dan ayam style nasi talam 4-5 orang makan. Selesai makan malam dan solat Jamak Qasr maghrib dan Isyak di surau yang disediakan di situ, kami teruskan sisa perjalanan kami ke Makkah. Sepanjang perjalanan kami bertalbiah, sayu, sedih, gembira, berdebar, teruja dan macam2 lagi perasaan ketika itu bercampur baur.

Kami tiba di Mekah dan check in hotel (Hera’ Palace) pada pukul 11.00 malam. Pembahagian kunci mengambil masa lebih kurang 20 minit. Kemudian kami berehat sebentar sebelum ramai2 berjalan kaki bersama2 mutawwif ke Masjidil Haram.Kota Mekah tidak sesejuk seperti di Madinah. Mekah sangat sibuk dan banyak kereta lalu lalang. Berbeza suasanaya dari Madinah yang aman damai. Terujanya hati di saat ini. Walaupun kesan ubat masih bersisa dan aku agak mamai.. aku kuatkan jugak semangat untuk meneruskan ibadah umrah kami yang pertama. Jarak hotel kami ke Masjidil Haram agak jauh lebih kurang 800m.

Setibanya di Masjidil Haram.,yang tersergam indah, masjid yang sangat aku kagumi- benar, perasaan dier tak dpt nak described, hanya Allah SWT sahaja yg tahu. Ramainya Jemaah yg berada di situ dan tidak pernah lengang walau sesaat. Berdebar2 nya hati aku tatkala melihat Kaabah. SubhanAllah..x sangka yang aku akan berdiri betul2 di hadapan Kaabah, rumah Mu Ya Allah. Gembira, sedih, terharu perasaan bercampur baur ketika itu. Kami mula melakukan tawaf mengelilingi Kaabah sebanyak 7 pusingan pada pukul 12.30 tgh malam dan alhamdulillah tawaf kami berjalan dengan lancar. Kemudian diikuti dengan Sa'ie dari bukit safa ke bukit Marwah dan kami akhiri umrah kami dengan bertahallul. Kami selesai melakukan umrah lebih kurang pukul 2.30 pagi.

Kami benar2 keletihan.. tetapi cukup gembira kerana kami selesai melakukan umrah kami tanpa sebarang kesulitan. Alhamdulillah Allah permudahkan , syukur..